Herken jij dat? Je zit bij de kapper, je vraagt om een mooie nieuwe kleur of goede knipbeurt en je krijgt een verhaal over dat fantastische potje gel of goede shampoo. Alle tips en trucs die ik heb geleerd hoe je beter kunt verkopen zullen heus wel werken,
maar leuk vind ik het helemaal niet om te doen.
Ik heb een hekel aan al die verkooptrucs, als ik naar de kapper of schoonheidsspecialiste ga dan wil ik ontspannen in de stoel zitten, zorgeloos m’n koffie kunnen drinken en een tof gesprek voeren.
Maar bovenal met een blij hoofd de deur uitgaan. Advies is welkom, maar geen standaard verkooppraatje. Ik werk nu 17 jaar als zelfstandige in mijn salon en regelmatig melden vertegenwoordigers zich. Er zijn ook honderden cosmetica merken op de markt. En natuurlijk vindt iedere vertegenwoordiger zijn/haar product de beste. Logisch. Ik heb toentertijd mijn keuze voor een productlijn gemaakt, die ik als prettig ervaarde bij mijn vorige baas. Maar inhoudelijk kon ik eigenlijk nooit zo goed vertellen waarom dat nu een goed product was.
Tot de dag, drie jaar geleden er een hippe vertegenwoordigster van een merk binnen stapte dat ik niet kende. Ik dacht nog… oohh hebben we er weer één. Maar dit gesprek begon anders. Er werden mij vragen gesteld over ingrediënten en de problemen van haar en huid gedeeld. Ik vond dat echt heel interessant. Maar ik kon helemaal geen antwoorden geven. Ik voelde me echt een sukkel, alsof ik ineens niks meer wist. Wat was dit een eye-opener.
Want ook in mijn stoel zaten klanten die problemen ervaarden waarvan ik eigenlijk helemaal niet goed wist waar deze vandaan kwamen. Laat staan deze op te lossen. Dit moment was voor mij het begin van een nieuwe ontdekkingstocht, waarvan ik nu zo blij word, dat ik deze kennis graag met jullie wil delen. In Jip en Janneke taal neem ik jullie mee in de wereld van ingrediënten. In het waarom en hoe? Laat ik jullie een wereld zien die die heel gek in elkaar zit, maar oh zo mooi is als je weet waar je op moet letten.
Het gaat je niet alleen mooi haar of mooie huid opleveren. Het gaat om veel meer! Eigenlijk is het een soort van nieuwe lifestyle geworden. Het gaat over meer dan alleen cosmeticaproducten. Onze voeding, onze levensstijl, onze gezondheid, het
heeft allemaal met elkaar te maken. Want hoe kunnen we nu mooi en succesvol zijn als we niet gezond zijn.